Surfing Australia

Geplaatst op 19 September, 2009

Gigantisch groot. Dat is de beste manier om Australie te omschrijven. Tijdens mijn toch door Australie doe ik alleen de Oostkust aan en om die helemaal af te gaan heb ik een buspas waarmee ik 4800 km kan reizen. Dat staat gelijk aan de afstand van een retour Rotterdam – Barcelona en dan weer een keer naar Barcelona! En dan nog heb ik maar een klein, maar erg mooi, stukje van Australie gezien. Ter vergelijking: Australie is 200 keer groter dan Nederland en heeft maar 22 miljoen inwoners, voornamelijk geconcentreerd aan de Oostkust.

Na een relaxed afscheidsfeestje in Melbourne (gratis BBQ’s in de parken!) is het dan toch echt tijd om Melbourne te verlaten. De Greyhoundbus vertrekt ’s avonds om 20u en 12 uur later sta ik in Sydney beetje verdwaasd om me heen te kijken. Ik was nog steeds gewend om te reizen in Azie, dus ik maar wachten op de hoteltouts… Toen die niet kwamen ben ik het informatiecenter binnen gelopen en een leuke flyer voor een hostel uitgekozen. Vijf minuten later wordt ik in het Nederlands begroet door de dame achter de balie in het hostel en ik krijg de sleutel voor mijn 5-bed dorm. Op dat moment ben ik nog de enige, maar ’s avonds liggen er nog 3 andere in de kamer. Jammer wel dat dit het slechtste hostel/hotel tot nu toe is: kleine keuken, niet echt heel schoon (als ik iets niet schoon vind…), slechte douche en geen lockers. Gelukkig maakt de locatie veel goed!

Sydney. De bekendste stad van Australie en dan voornamelijk vanwege het Opera-house en de bijbehorende Harbour Bridge. Aangezien ik ’s ochtens was aangekomen had ik de hele dag de tijd om een beetje door de stad te lopen. Om 12 uur had ik afgesproken met een vriend, maar eerst snel even naar de haven lopen. Op de fotos lijkt het Opera House toch veel groter, maar ik ben nog steeds onder de indruk. Misschien niet zo zeer door het gebouw zelf, maar wel doordat ik besef dat ik in Sydney ben! Ik ben nu al meer dan een half jaar aan het reizen en Sydney gaf mij toch echt het gevoel hoe bijzonder het is wat ik nu meemaak. Dat kan niemand me meer afnemen!

Sydney

In de middag heb ik mijn vriend gevonden en we pakken de boot naar Manly beach. Deze toch voert ons langs het Opera gebouw en richting de Pacific Ocean. Ongeveer 20 minuten later komen we aan bij Manly beach en daar zie ik de eerste surfers, en voorlopig ook niet de laatste. De straat naar het strand zit helemaal vol met Surf-winkels en het lijkt wel of iedereen kan surfen. De volgende dag besluiten we naar het beroemde Bondi Beach te gaan en hier vinden we nog veel meer surfers! Stoere, brede gasten in een Billabong zwembroek en een Oakley Zonnebril op hun hoofd; dat is de beste omschrijving van een Surfer-dude. Daar loop ik dan met mijn 65 kg, imitatie Dickies broek en zonder zonnebril… Nee, een surfer-dude zal ik nooit worden. Het blijft wel erg cool om deze cultuur zo te zien en we zien ook waarom Sydney zo populair is, met zulke stranden om de hoek!

Nog een reden waarom Sydney zo populair is zijn de Blue Mountains. Op ongeveer drie kwartier rijden van Melbourne vind je een prachtig, helaas erg vertoeristiseerd, natuurgebied. Met de auto crossen we richting de Blue Mountains en daar komen we erachter dat er gewoon een snelweg en treinspoor door het gebied loopt. Langs deze snelweg vind je veel hotels, restaurants en zelfs complete winkelcentra. Het mooie is dat je dus midden in dat natuurgebied zit en 1 afslag verder heb je een prachtig uitzicht over dit gebied! Erg veel hike mogelijkheden, dus ik baal er een beetje van dat ik hier niet langer kon blijven… Helaas gaat mijn bus ’s avonds weer om mij naar Byron Bay te brengen.

Byron Bay is, naast Surfers Paradise, echt een stereotype surferplaatsje. Hier ook veel surfer-dudes en een prachtig mooi strand. Aangezien ik zelf niet kan surfen besluit ik om naar de vuurtoren te lopen en daarna een beetje te relaxen op het strand. Onderweg naar de vuurtoren heb ik een goed uitzicht over de oceaan en de Humpback walvissen die hier voorbij trekken op weg naar Antarctica. Het zijn er niet 1 of 2, maar echt tientallen (ok misschien maximaal 10). En ze zwemmen niet rustig naar Antarctica, ze halen mooie kunstjes uit zoals volledig uit het water springen en een beetje zwaaien met de flippers. Het was een beetje te ver om goede foto’s te maken, maar het was echt een prachtig gezicht!

De volgende stop was het plaatsje Noosa voor een 3-daagse kano-tocht. Mij werd verteld om voor 3 dagen eten mee te nemen en voor de rest werd gezorgd. De eerste dag maak je kennis met de groep en peddel je in 2 uur naar de eerst kampplaats. Daar zet je de tenten op en kan je je eten gaan klaar maken. Mijn eten stelde niet zoveel voor: Spaghetti uit blik! Was wel lekker. De volgende dag staat de kano uiteraard weer in het middelpunt, maar we lopen ook naar een mooie zandduin midden in het bos. Soort van Woestijn-oase midden in een groen bos. Het is weer eens iets anders.

De laatste dag van de trip mag je met de kano weer naar het beginpunt en word je netjes opgehaald. Aangezien ik nog een middag over had besloot om maar eens een surfles te nemen. Je kan niet naar Australie gaan en niet proberen om te surfen. Het ging eigenlijk verbazingwekkend goed en de eerste golf sta ik al op mijn surfboard! (ok, zonder peddelen en met een zetje van de instructeur de golf op). Echter na 2 uur surfen, peddelen en in het water vallen ben je helemaal kapot. Ik kon niet eens meer normaal op mijn surfboard stappen. Een goede douche en een lekkere Australische hamburger lost dit echter prima op! Mijn eerste stap om een surfer-dude te worden is gezet!