Formule 1 in de sauna

Geplaatst op 6 April, 2009

Donderdag begint het dan echt te kriebelen. De F1 is in de buurt en heel Kuala Lumpur heeft een tof F1-sfeertje. Overal zie je banners, reclame, speciale acties met F1 en overal zie je nu ook Formula 1-fans lopen. Maar eerst moet ik even naar het vliegveld om mijn moeder op te halen. Op weg naar het vliegveld kwam ik langs een stukje jungle middenin Kuala Lumpur, dus daar moest ik even stoppen om een stukje te lopen. Gigantisch heet is dat! Ik heb 15 minuten door die ‘jungle’ gelopen, maar toen ik eruit kwam was ik drijfnat van het zweet. Gelukkig is de temperatuur zo hoog dat je binnen een half uurtje weer droog bent.

Op het vliegveld duurde het even voordat mijn moeder de gate uit kwam, maar daar was ze dan. Haar koffer was bij de tram al kapot gegaan, dus ik mocht de zware koffer naar het hotel slepen. Het hotel is echt super, zeker vergeleken met de hostels waar ik blijf, en eindelijk heb ik een goed matras waar ik op kan slapen. ’s Avonds zijn we weer naar de torens gegaan om wat te eten en proberen nog meer spullen te winnen. Er was een speciale refuel-challenge, maar ik was net 1/100 van een seconde te langzaam om een BMW-shirt te winnen van 100 euro…

De volgende dag vroeg op om naar de F1 te gaan! Mijn moeder heeft nog een jetlag en blijft liggen om de stad later die dag te bekijken en ik ontmoet in het hotel een Indier met ADHD. Samen reizen we richting het circuit en onderweg maakt hij met de hele trein vrienden. Op die manier komen we een stelletje uit Engeland en een jongen uit Engeland tegen. We zijn een half uurtje te laat voor de eerste vrije training, maar we kunnen de auto’s al horen zodra we de bus uit stappen! Samen met de Engelsen bekijk ik die dag de trainingen en scoren we een handtekening van Nakajima.

Bij de tickets kregen we oordopjes en die heb je zeker wel nodig. Het geluid is echt pijnlijk voor de oren, zeker als het dak zorgt voor een echo. In Rotterdam (Monaco aan de Maas) valt het geluid wel mee, maar daar gaan ze niet volgas en ook niet 20 auto’s tegelijk. De hele vrijdag en zaterdag is het droog gebleven tijdens de trainingen, maar elke dag viel er tussen 17:30 en 18:00 een gigantische plensbui. De zaterdag heb ik met mijn moeder de training gekeken en toen we terug wilden brak er net noodweer los. Gelukkig stonden er tenten en konden we schuilen. Probleem was dat er ook veel wind bij kwam (voor de kenners, waarschijnlijk een downburst) en de tent woei bijna weg, met ons erbij. Uiteindelijk hebben we het allemaal overleefd en kwamen we ’s avonds om 11 uur weer aan in het hotel.

De races begonnen pas laat in de middag op zondag. We konden dus soort van uitslapen en rustig naar het circuit. Eenmaal op het circuit aangekomen begint het weer keihard te regenen en de eerste race (niet de F1, maar de GP2) wordt een half uur uitgesteld. Helaas gebeurt er niet heel erg veel tijdens die race, ondanks dat het nat was. De race daarna (Formule BMW Pacific) was stukken leuker, maar ook hier gebeurde er niks/weinig voor onze tribune. Toen was het tijd voor de F1!

Eerst komt een dubbeldekkerbus rondrijden met de coureurs, maar heel erg geinteresseerd zijn ze niet in het publiek. Daarna mag je een uur wachten en we zagen achter ons de lucht al betrekken. Om 17u lokale tijd vertrokken ze voor de opwarmronde en om twee over vijf sprongen de lichten op groen. Even wachten tot alle 20 auto’s voorbij onze tribune kwamen, maar wat een gaaf geluid/gezicht/gevoel. Achter ons werd de lucht donkerder en donkerder, en wij probeerden de race zo goed mogelijk te volgen. Vanaf de tribune is het toch moeilijker dan vanaf de bank. Gelukkig hadden we een TV-scherm waarop we redelijk de stand konden volgen. Heel veel inhaal-acties hebben we prima kunnen zien en ook Kubica die zijn motor opblaast was bijna recht voor onze neus!

Langzaam beginnen de druppels te vallen en de chaos begint. Iedereen gaat de pits in en we hebben geen idee naar welke banden ze wisselen. Doordat sommige coureurs verkeerde banden kozen gingen er veel naast de baan, eigenlijk allemaal recht voor onze tribune. Alonso, Vettel, Fisichella, etc. gingen bij de dubbele knik van de baan. Recht voor onze neus! Iedereen elke keer juichen als hun rivaal van de baan schoot, of als hun coureur een plek naar voren opschoof. Helaas begon het daarna echt te regenen en werd de race stopgelegd. Helaas was dit ook het einde van de race en gingen ze niet meer verder, ondanks dat het om 18:30 weer droog was (en ze dus nog een half uur hadden om te racen).

De regen zorgde voor een hele korte race, maar het was wel een hele interessante race en er gebeurde erg veel! Nu heb ik nog een goede reden om binnenkort weer een GP te bezoeken, nu nog kiezen welke. Dit was het voorlopig weer even, we moeten nu naar de boot die ons naar de Jungle (Taman Negara) gaat brengen. Lekker nog meer zweten!

ps: mijn moeder geniet van de sauna hier en doet iedereen de groeten :)